Julen er en særlig tid for forbrugerne. Den er både hyggelig, men også enormt stressende. For midt i den søde duft af gløgg og klejner skal der findes gaver – vel at mærke ofte i et menneskemylder, hvis man ikke har været ude i god tid.
For butikkerne er julen også ofte stressende. For det er her, der skal tjenes en vigtig del af de penge, som udgør årets resultat. Faktisk kan salget i julesæsonen være et ’make it or break it’-point for forretningen. Derfor skal alting være i orden – og kunderne skal have en god oplevelse, så de kommer så meget som muligt i varekurven.
Sådan kan du gøre oplevelsen bedre for dine julekunder
Et af de store irritationsmomenter i butikkerne i julen kan være ventetiden. Derfor er det vigtigt, at de ansatte i butikken er trænet til at imødekomme kunden og skabe tålmodighed. Det vil nemlig altid være problematisk, når antallet af kunder i den hektiske julehandel overstiger antallet af personer på arbejder. Og desværre er det ikke rentabelt eller muligt at tilrettelægge vagtplanen, så der er en ansat til hver kunde.
I stedet skal de ansatte trænes særligt grundigt i produkterne, så de kender de mest populære rigtig godt. Det er også her, hvor de ansatte kan lave mersalget eller sælge op, så butikken får et endnu bedre resultat.
Derudover er det vigtigt, at den ansatte giver kunden det ”anerkendende nik”. Dette er et simpelt men effektivt tricks, hvor den optagede sælger huske at smile med overskud og nikke høfligt til de ventende kunder. På den måde oplever kunden ikke den frustrerende usikkerhed omkring at føle sig overset og ikke vide, om han kan forvente hjælp. I stedet er han blevet bemærket og kan nu spejde omkring på varerne, mens han venter på den ansatte. Det er et meget simpelt, men utroligt effektivt trick – og derfor noget de ansatte absolut skal huske.
Huks også alle detaljerne
De ansatte er dem, der kommer til at gøre den største forskel i butikken. Men derudover er det også værd at huske på, at detaljerne skal være i orden. Det betyder, at butikkens juleudsmykning skal være flot og skabe en god stemning. Derudover er det en god idé at tilpasse musikken, så den er beroligende. Det får også god effekt på kundernes humør.
Husk derudover at have gode opstillinger og fokus på julens vigtigste varer – og naturligvis de varer, hvor butikken har et godt avancement.